You are here

​Avertizare publică pentru Jurnal TV, după ce nu a oferit drept la replică unor foști și actuali polițiști

26 August 2021
1161 reads
Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat cu avertizare publică postul de televiziune Jurnal TV pentru că nu a oferit drept la replică unui fost și unui actual polițist de la Inspectoratul de Poliție Dubăsari, într-un reportaj în care au fost vizați. În cadrul materialului, jurnaliștii au relatat că Alexei Vizdan și Ion Țărnă ar fi pătruns cu forța în sediul Jurnal TV, după ce au figurat în mai multe materiale difuzate de televiziune. Aceștia au depus patru plângeri la CA împotriva Jurnal TV.

Prima plângere la CA a parvenit la data de 13 iulie 2021. Prin intermediul acesteia, ambii au solicitat de la Jurnal TV oferirea dreptului la replică după difuzarea unei investigații în care sunt vizați. În ancheta „Averi și interese la IP Dubăsari”, pusă pe post pe 26 iunie, au fost relatate fapte cu privire la îmbogățirea ilegală din contrabanda cu țigări, escrocherii și fapte de corupție a doi ofițeri de investigații ai Inspectoratului de Poliție Dubăsari. Potrivit avocaților celor doi, Jurnal TV ar fi încălcat principiul prezumției nevinovăției, a adus acuzații fără a oferi învinuiților posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere și au publicat date cu caracter personal. Petiționarii susțin că furnizorul de servicii media nu a reacționat la solicitarea acestora de a oferi dreptul la replică. 

Ulterior, împotriva Jurnal TV au fost depuse încă două plângeri, pe 20 și 28 iulie, cu privire la alte două reportaje. În unul dintre ele se relata despre inițierea controlului de către Autoritatea Națională de Integritate în privința celor doi ofițeri, urmare a reportajului realizat anterior de redacție, iar în cel de-al doilea - cu privire la presupusele circumstanțe în care ofițerii Ion Țărnă și Alexei Vizdan asigură protecția transportului de țigări în dosarul de contrabandă și corupere pasivă. Petiționarii susțin că, în toate cazurile, „au fost difuzate fapte ce nu corespund adevărului”. 

Jurnal TV a comunicat CA că, „prin știrea apreciată ca fiind lezantă de către cei 2 petiționari, a fost informat publicul larg despre inițierea unor cauze penale în privința celor doi polițiști” și că subiectul era pasibil de fi în interesul publicului. Potrivit lor, reporterul a întreprins toate măsurile posibile pentru a obține și poziția celor două persoane vizate și le-a reprodus în măsura în care ei au dorit să o facă. „În cadrul reportajului au fost expuse pozițiile tuturor persoanelor vizate, inclusiv a autorităților, fiind efectuată analiza declarațiilor de venit și a altor circumstanțe importante”, se arată în răspunsul Jurnal TV. 

Monitorizarea CA a arătat că Jurnal TV a asigurat prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție atât a petiționarilor, cât și a persoanelor care au fost menționate pe parcursul celor trei subiecte, iar bunăoară în primul reportaj „s-a observat că, la încercările jurnalistei de a obține poziția persoanelor vizate în investigație la unele întrebări, aceștia nu au oferit un răspuns clar”.  Potrivit CA, materialul realizat este o investigație jurnalistică despre activitatea și circumstanțele promovării în funcție a lui Ion Țărnă și Alexei Vizdan în cadrul la IP Dubăsari, despre căile de obținere a averilor celor doi polițiști, bunurile pe care le-au indicat în declarațiile de avere, proveniența proprietăților ce le dețin, precum și învinuirile ce li se aduc într-un dosar, precum că s-ar fi îmbogățit pe căi ilegale, din contrabandă cu țigări, escrocherii și fapte de corupție, dar și cum decurge, la ora actuală, urmărirea penală.   

În cadrul ședinței CA din 4 august, Alexei Vizdan s-a arătat indignat de faptul că furnizorul de servicii media audiovizuale nu a preluat replica acestora din înregistrările video unde el își exprimă opinia, precum și nu a venit cu vreo reacție la solicitarea scrisă a petiționarilor de a li se oferi dreptul la replică. 

În urma examinării acestui caz, CA a prelungit termenul de efectuare a controlului și a revenit la subiect pe 23 august. 

Între timp, petiționarii au expediat și cea de-a patra petiție la CA, în care s-au plâns cu privire la un reportaj cu titlul „Vizați într-o serie de investigații, fostul polițist Alexei Vizdan și polițistul Ion Țărnă au pătruns forțat în sediul Jurnal”. Reporterii informau că cei doi au sărit peste turnichetul de la intrarea în sediul redacției și au intrat în redacție. Potrivit jurnaliștilor, la ieșirea din biroul administrației Jurnal TV, „Vizdan s-a îndreptat spre reporterul de investigație și i-a vorbit urât, încercând să-l intimideze și să-l amenințe. Timp de 40 de secunde, Vizdan a strigat și a gesticulat, fluturând cu niște acte”.  Responsabilii de monitorizare din cadrul CA au menționat că, în cadrul acestui reportaj, nu a fost prezentată și poziția persoanelor vizate. Reprezentanții televiziunii nu și-au expus punctul de vedere. 

Astfel, majoritatea membrilor CA au decis să sancționeze postul cu avertizare publică, pentru încălcarea regulilor privind informarea corectă în cadrul ultimului reportaj. Mai exact, a fost invocat articolul ce prevede că „în cadrul programelor audiovizuale de ştiri, pentru care exactitatea şi corectitudinea sunt esenţiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă şi imparţială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii”. Membra CA Larisa Manole a votat împotriva sancțiunii.