Eşti aici

„CA trece dintr-o „mâna politică democrată” în „alta socialistă””? Cum este comentată decizia CA de a monitoriza doar anumite posturi tv în campania electorală

01 Octombrie 2019
431 de afişări
Consiliul Audiovizualului (CA), prin decizia de a reduce numărul de posturi monitorizate (Moldova 1, Moldova 2, Prime TV și Canal 2), ar fi protejat anumiți radiodifuzori, afiliați socialiștilor, care se află în prezent la guvernare. CA trece dintr-o „mâna politică democrată” în „alta socialistă” și în așa mod se produce fenomenul „reconfigurării politice în sectorul mediatic”, susține cercetătorul media Victor Gotișan, solicitat de Media-azi.md să comenteze decizia Consiliului. Și directorul executiv al Asociației Presei Electronice APEL, Ion Bunduchi, s-a arătat nedumerit față de decizia CA, menționând că, anterior, monitorizările au arătat că posturile publice de televiziune au avut un comportament corect în campania electorală, ceea nu se poate spune despre radiodifuzorii suspectați de partizanat politic – Accent TV, NTV Moldova și alții.
 
După ce CA a decis să monitorizeze în campania electorală timp de zece zile nonstop doar șase furnizori de servicii media, între care patru posturi tv – Moldova 1, Moldova 2 (care retransmite, substanțial, arhiva Moldova 1), Prime TV și Canal 2 - unii cercetători media suspectează autoritatea de reglementare de protejarea unor posturi de televiziune, afiliate politic.
 
La întrebarea Media-azi.md cum vede decizia CA de a monitoriza doar cele patru posturi TV, Victor Gotișan și-a exprimat opinia că autoritatea de reglementare în domeniului audiovizualului trece dintr-o „mâna politică democrată” în „alta socialistă”. În așa mod, potrivit lui Gotișan, ar avea loc „o reconfigurare politică în sectorul audiovizual”.
 
 „CA a inclus în lista de monitorizare doar aceste  patru posturi tv, ca să nu monitorizeze cele două sau trei posturi, afiliate socialiștilor. Iar ca să evite comentariile pe acest subiect, membrii CA nu au inclus în listă alte trei sau patru posturi tv independente”, a comentat Victor Gotișan pentru Media-azi.md.
 
La rândul său, directorul executiv al Asociației Presei Electronice (APEL) Ion Bunduchi susține că înțelege, pe de o parte, că autoritatea trebuie să monitorizeze 24 de ore și că acest fapt necesită efort și timp, însă, pe de altă parte, vede mai multe semne de întrebare în aceasta decizie. Potrivit lui Bunduchi, „toate monitorizările de până acum au demonstrat că, de obicei, în alegeri, furnizorul public național are un comportament corect, mai mult sau mai puțin”. Acest fapt nu se poate afirma, în opinia sa, „despre alte televiziuni afiliate PSRM, cum ar fi Accent TV sau NTV Moldova, care au fost și suspectate de partizanat politic, și sancționate de CA”.
 
În atare situație, expertul media se întreabă: „De ce să fie monitorizați niște furnizori, care au demonstrat corectitudine anterior și să nu fie monitorizate posturile cu păcate, anterior?! Mai mult, vorbim despre alegeri generale locale, pe care furnizorii naționali nu sunt obligați să le reflecte, ci doar „sunt în drept”. În definitiv, unde este logica acțiunilor CA, anume în acest subiect? Are, cumva, teamă CA că ar putea descoperi în monitorizarea 24/24 a altor posturi tv, inclusiv ale celor afiliate PSRM, grave si extrem de grave încălcări?! Nu cumva noua legislație a audiovizualului trebuie respectată de toți, iar misiunea CA este să vegheze la respectarea ei?!”, a comentat Ion Bunduchi.

Reamintim că, într-o conferință de presă susținută săptămâna trecută, CA a motivat noua formulă de monitorizare  prin faptul că din luna august curent a fost redus numărul de radiodifuzori naționali. „Este în premieră când CA monitorizează în baza art. 70 a. 12 (Codul electoral) – numai radiodifuzorii naționali. Anterior, întrucât numărul de furnizori naționali era mare – de 16-17– se opta pentru monitorizarea principalelor buletine informative. La moment, dat fiind faptul că lista furnizorilor naționali este mai mică, CA are posibilitatea să monitorizeze 24 din 24 de ore aceste posturi de televiziune”, a  explicat jurnaliștilor membra CA Lidia Viziru.

Precizăm că, în campania electorală precedentă, CA a monitorizat principalele buletine informative ale 13 posturi de televiziune: Moldova 1, TV8, PRIME TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, Jurnal TV, RTR Moldova, Orhei TV și Televiziunea Centrală.