Eşti aici

CA, din nou în vizorul OSCE: Sancțiunile nediferențiate nu au asigurat o supraveghere eficientă a mediatizării campaniei

16 Noiembrie 2020
348 de afişări
Rezultatele monitorizării instituțiilor media de către misiunea de observatori internaționali sub egida OSCE a arătat că mediatizarea candidatului Igor Dodon, în cel de-al doilea tur al campaniei electorale, a prevalat în majoritatea instituțiilor media monitorizate, potrivit concluziilor preliminare. Și de data aceasta, observatorii au avut obiecții la adresa Consiliului Audiovizualului (CA), menționând că aplicarea sancțiunilor „nediferențiate, la aproape două săptămâni după ziua alegerilor, nu a asigurat o supraveghere eficientă a mediatizării campaniei”.

POLARIZAREA MASS-MEDIEI

Observatorii internaționali au menționat în raportul preliminar că, în programele de știri și actualități a cinci posturi TV monitorizate, candidatul independent Igor Dodon, susținut de Partidul Socialiștilor, a beneficiat de mai multă mediatizare decât Maia Sandu, reprezentanta Partidului Acțiune și Solidaritate, inclusiv la furnizorul public de servicii media Moldova 1, care i-a oferit președintelui în exercițiu „conotație pozitivă”. 

„Mass-media au prezentat un număr mare de programe și interviuri politice dedicate scrutinului, dar lipsa de imparțialitate și echilibru a redus calitatea informațiilor disponibile pentru alegători. Misiunea de observare a constatat că președintele în exercițiu a beneficiat de o proporție mai mare de mediatizare, în timp ce conotația multor materiale jurnalistice a reflectat polarizarea continuă a mass-media”, se arată în raportul misiunii.

Misiunea OSCE a identificat o serie de mesaje de „înfricoșare”, vizând-o, în mare parte, pe Maia Sandu, distribuite în materiale tipărite și difuzate în mass-media și pe rețelele sociale. „În timp ce campania competitivă dinaintea primei runde a alegerilor a continuat, tonul a devenit vizibil negativ pe măsură ce candidații au schimbat fățiș atacuri personale. Retorica intolerantă și învrăjbitoare a fost introdusă în materialele de campanie și difuzată pe scară largă pe rețelele sociale”, potrivit documentului.

DIN NOU, DESPRE EFICIENȚA CA

Și de această dată, observatorii OSCE au semnalat faptul că CA nu a fost eficient în acțiunile sale privind sancționarea furnizorilor. „În timp ce Consiliul Audiovizualului a acționat în cadrul legal, aplicarea sancțiunilor nediferențiate, la aproape două săptămâni după ziua alegerilor, nu a asigurat o supraveghere eficientă a mediatizării campaniei”, se spune în raportul preliminar.
Experții au mai observat că amenzile s-au bazat pe concluzii similare primei perioade de monitorizare, când CA a considerat că rezultatele sunt „în limitele normalității”.

Sursa foto: OSCE