Eşti aici

CJI a lansat primul Raport de monitorizare a mass-mediei în actuala campanie electorală. Vedeți ce tendințe au observat monitorii și ce așteptări au de la CA

03 Octombrie 2019
367 de afişări
Majoritatea materialelor electorale difuzate de cele zece posturi tv monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în perioada 20-27 septembrie, în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte, au fost corecte și echidistante, prezentând neutru protagoniștii. Totuși, o bună parte din știrile pe această temă s-au limitat la o singură sursă și nu au tratat subiectele în profunzime. La aceste concluzii au ajuns autorii Raportului Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 și pentru alegerile parlamentare noi în circumscripțiile uninominale nr. 17, 33, 48 și 50”, lansat joi, 3 octombrie, la Chișinău.
 
Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menționat că în perioada respectivă a fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. În total au fost monitorizați 10 radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, RTR Moldova, TV 8, Pro TV, Accent TV și Televiziunea Centrală.
 
Monitorizarea a luat în calcul diverse aspecte: dacă sunt  respectate principiile de imparțialitate și obiectivitate, dacă nu s-a admis partizanat politic, corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie, limbajul și imaginile utilizate. Nadine Gogu a precizat că în anumite cazuri textele jurnalistice au fost neutre, însă imaginile care însoțeau materialele îi prezentau pe protagoniști într-o ipostază negativă.
 
În perioada respectivă a fost aplicată metodologia calitativă de monitorizare și nu cantitativă, cum s-a procedat în campania electorală precedentă.
 
Întrebată de jurnaliști despre tendințele din comportamentul mass-media în actuala campanie electorală, în comparație cu cea precedentă, Nadine Gogu a constatat o anumită îmbunătățire a situației. „Nu putem să facem o comparație clasică, pentru că în primăvara am avut o altă metodologie. Dar, per general, putem să afirmăm că majoritatea radiodifuzorilor sau posturilor de televiziune au reflectat corect și echidistant campania electorală, fără să favorizeze evident sau să defavorizeze vreun concurent electoral. În campania din primăvară era foarte evident care post pe care concurent electoral îl susține sau nu susține. Acum lucrurile s-au schimbat. Vom vedea ce se va întâmpla în următoarele săptămâni de campanie”, a răspuns Nadine Gogu.
 
Potrivit raportului, postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat în prima săptămână de monitorizare, oferind acces majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun candidat în alegeri. În același mod s-au comportat Pro TV și TV 8.
 
Unele televiziuni afiliate politicienilor au mers însă pe scenariile din campaniile anterioare. Televiziunea Centrală, de exemplu, a favorizat reprezentanții Partidului Politic Șor, defavorizându-i ușor pe Ion Ceban (PSRM) și pe Andrei Năstase (ACUM/PAS/PPDA).
 
NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe candidatul PSRM Ion Ceban, prin spațiul acordat și contextul pozitiv, defavorizând-l, în același timp, pe contracandidatul acestuia, Andrei Năstase.
 
Iar radiodifuzorii naționali Prime TV și Publika TV, chiar dacă nu au favorizat masiv vreun candidat în alegeri, l-au defavorizat pe candidatul Blocului ACUM/PAS/PPDA Andrei Năstase, prin selecția contextului negativ al știrilor care îl vizează.
 
La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare ușoară a candidatului PSRM Ion Ceban, iar Jurnal TV a oferit spațiu tuturor candidaților care au desfășurat activități de campanie, fiind observată, la fel, o favorizare ușoară a candidatului Blocului ACUM/PAS/PPDA Andrei Năstase.
 
CJI va realiza În total 4 rapoarte de monitorizare în perioada 20 septembrie – 19 octombrie 2019. Acestea urmează să fie trimise Consiliului Audiovizualului, pentru ca autoritatea de reglementare în audiovizual să se autosesizeze și să aplice sancțiunile de rigoare față de posturile care au admis încălcări în campania electorală.