Eşti aici

CtEDO a comunicat Guvernului Republicii Moldova plângerea RISE Moldova în cazul investigației „Banii lui Dodon din Bahamas”

28 Martie 2019
1067 de afişări
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CtEDO) a început procedura de examinare a plângerii RISE Moldova contra Republicii Moldova, după ce jurnaliștii au fost acționați în judecată pentru articolul „Banii lui Dodon din Bahamas” și au pierdut acest proces în instanțele naționale. Cazul a fost comunicat Guvernului de la Chișinău pe 6 martie. Magistrații de la Strasbourg vor decide dacă au fost încălcate libertatea de exprimare a jurnaliștilor și dreptul de a răspândi informații, prevăzute de Articolul 10 al Convenției Europene a Drepturilor Omului (CEDO).

Ancheta jurnalistică, publicată în septembrie 2016, s-a referit la o tranzacție prin zone offshore cu implicarea companiei Exclusiv Media, administrată de deputatul socialist Corneliu Furculiță, fondator al postului NTV Moldova și al publicației „Аргументы и Факты в Молдове”. Potrivit investigației, prin această firmă a fost transferată o sumă de peste 30 de milioane de lei, iar banii au intrat în Moldova cu câteva luni înainte de alegerile prezidențiale (30 octombrie 2016). Transferul a venit printr-o companie offshore conectată la Federația Rusă și creată în unul din paradisurile fiscale – Bahamas.

După apariția materialului RISE Moldova, reprezentanții PSRM și ai companiei Exclusiv Media au acționat jurnaliștii în judecată, invocând defăimarea și solicitând să fie publicate dezmințiri. Prima instanță a dat câștig de cauză companiei, dar jurnaliștii au contestat decizia la Curtea de Apel. Ulterior, atât Curtea de Apel, cât și Curtea Supremă de Justiție au respins apelurile lor. Astfel, pe 9 ianuarie curent, jurnaliștii au depus o plângere la CtEDO.

Citiți și: Exclusiv Media, firma fondatoare a postului NTV Moldova, de doi ani sub lupa procurorilor: oamenii legii așteaptă documente din Elveția