Eşti aici

Noi modele de finanțare media - soluția pentru a scoate jurnalismul de sub tutela mogulilor de presă

27 Februarie 2020
538 de afişări
Olga Ceaglei,
jurnalistă,
cofondatoarea proiectului media CU SENS

Astăzi, mai mult ca oricând, avem nevoie de surse alternative de finanțare a presei pentru a ne asigura independența, iar succesul unui startup media se rezumă la găsirea unor modele de finanțare care să scoată jurnalismul de sub influența unor interese obscure, dar și să răspundă provocărilor pe care ni le impune dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii.

„Innovate or die” (din engleză, „Inovează sau mori”) - e motto-ul pe care îl întâlnești azi la orice pas și nu întâmplător. E valabil mai cu seamă în lumea afacerilor, dar se aplică perfect și sectorului neguvernamental, iar mass-media nu sunt o excepție. A inova nu înseamnă a inventa. Înseamnă să fii deschis spre a-ți adapta modelul de funcționare, dar și cel de finanțare, la provocările unui mediu în continuă schimbare. Dezvoltarea tehnologică prinde viteză de la o zi la alta, așa încât ar fi naiv să credem că nu ne privește și pe noi, jurnaliștii. 

Inovația este ingredientul cheie pentru succesul unui startup media. De asta mă conving zilnic de când am lansat, împreună cu colegele mele Liuba Șevciuc și Doina Ipatii, proiectul media CU SENS. Este primul startup jurnalistic, din Republica Moldova, susținut financiar de oameni simpli, în baza așa-numitului concept de membership care este aplicat cu succes în multe alte țări. I-aș menționa aici pe colegii de la Inclusiv din România, care au reușit în urma unei campanii de colectare de fonduri să strângă peste 100 mii de euro - bani suficienți cât să întreții o echipă de jurnaliști un an întreg - donațiile venind de la peste 1700 de persoane. E un exemplu care demonstrează că modelul funcționează și merită încercat și la noi în țară.

Un startup media bazat pe ideea de membership este mai mult decât o instituție media. Este o comunitate de cetățeni activi cărora le pasă și vor să contribuie la crearea unei societăți democratice sănătoase. Ideea de a fi parte a unui grup care ar putea genera schimbarea e unul din principalele motive pentru care oameni simpli, ca mine și ca tine, vor susține astfel de proiecte media. Pentru că dincolo de sursa primară de finanțare, care garantează independența jurnaliștilor, acest model dă plusvaloare conceptului de comunitate, spirit civic, implicare și, implicit, valorilor democratice la care atât de mult aspirăm cu toții. 

Deși e greu să convingi oamenii să facă donații, mai ales într-o țară chinuită de sărăcie cum este Republica Moldova, anume acest model de finanțare ne poate ajuta să facem jurnalism independent, apolitic și non-profit. Până nu demult, singura soluție pentru a-ți asigura independența editorială era să lucrezi pentru un ONG de media, susținut financiar din granturi. Dar dacă ai și sprijinul cititorilor tăi, lucrurile capătă și mai mult sens. Avem nevoie de astfel de modele de susținere a presei în țara noastră, pentru că doar așa putem scoate jurnalismul de sub tutela mogulilor de presă. Patronul nu mai e oligarhul sau politicianul, dar cetățenii simpli care fac donații mici. E cea mai bună materializare a proverbului popular: „Unde-i unul, nu-i putere, unde-s mulți, puterea crește”. 

Astăzi oricine poate să inițieze o campanie de colectare de fonduri care să susțină financiar un startup media, fără să-și bată capul de partea tehnică, pentru că există suficiente platforme de crowdfunding. E adevărat că fiecare platformă va percepe și o taxă de intermediere, dar o alternativă gratuită nu există deocamdată. Și ca să vă convingeți că astfel de modele pot funcționa și la noi în țară, o să vă dau și niște cifre. De la lansarea proiectului nostru, în noiembrie 2019, peste 100 de persoane au făcut donații lunare sau unice. Din primii bani am luat în chirie un oficiu la Casa Presei și am cumpărat un aparat foto/video, iar în curând vom publica și primele subiecte. Evident că doar crearea unei pagini pe aceste platforme, fără să comunici eficient cu potențialii donatori, va duce la eșec, pentru că anume de aici începe partea grea: trebuie să gândești o campanie de promovare cu o strategie bine pusă la punct astfel încât să reușești să convingi cât mai multe persoane să te susțină.

Printre membrii noștri fondatori sunt și cetățeni moldoveni din diasporă și ne dorim ca numărul lor să crească în viitor, iar pentru asta nu trebuie decât să ne facem bine treaba de jurnaliști, să păstrăm o comunicare constantă și eficientă cu cititorii noștri, să creăm o relație de încredere reciprocă și să nu dezamăgim. Nu e ușor, dar nici imposibil.

De la lansarea acestui proiect am înțeles un lucru esențial: succesul unui startup nu se ascunde în spatele unei idei bune - pentru că nu există idei bune și idei rele - dar în modul în care îl implementezi și în relația pe care o creezi cu cititorii tăi. Nouă ne place acest model pentru că generează o dependență sănătoasă a presei față de cititori, o dependență care merge mână-n mână cu valorile presei independente: onestitate, echidistanță, corectitudine. Crește și gradul de transparență a bugetului instituției de presă - membrii fondatori primesc rapoarte financiare, știu exact care sunt sursele de finanțare. 

În Moldova, jurnaliștii nu sunt obișnuiți să gândească campanii de colectare de fonduri, dar nici consumatorii de informații nu înțeleg pe deplin cât de importantă poate fi susținerea lor. De aceea, cu cât vom avea mai multe instituții mass-media care promovează metode alternative de finanțare a presei, vom contribui împreună la creșterea gradului de corectitudine și independență a jurnaliștilor din țara noastră.