Local voices. Global change. FROM THE AMERICAN PEOPLE

( Independent Journalism Center l
k/ nternews

Raport de monitorizare

Elemente de propaganda, manipulare informationala si incalcare a normelor
deontologiei jurnalistice in spatiul mediatic autohton

1 octombrie — 31 decembrie 2017

Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent in calitate de
partener in cadrul proiectului ,, Mass-media in sprijinul democratiei, incluziunii §i responsabilitatii
in Moldova” (MEDIA-M), finantat de USAID si implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M isi
propune sa promoveze dezvoltarea unei prese independente si profesioniste in Moldova, oferindu-le
cetatenilor acces la o diversitate de perspective si contribuind la formarea unui sector media mai

rezistent la presiuni politice si financiare.



INFORMATII GENERALE

In perioada 1 octombrie — 31 decembrie 2017, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a
monitorizat 12 institutii media — portaluri de stiri si posturi TV — pentru a identifica daca in
materialele jurnalistice difuzate se contin incalcari ale normelor deontologice si elemente de
manipulare informationala. A fost analizat modul in care acestea reflectd evenimentele de interes
public din domeniul politicii, economiei, politicii externe si altele, si dacd respectd normele
profesionale si etice, precum verificarea informatiilor din cateva surse, pluralismul de opinii,
asigurarea echilibrului in cazul stirilor conflictuale etc. Astfel, raportarea la Codul Deontologic si la
lucrarile stiintifice de referintd a permis identificarea unor procedee si tehnici de manipulare
informationala.

La baza analizei a fost pusa premisa ca stirile sunt principalul produs mediatic din care oamenii se
informeaza asupra actualitatilor 1n viata lor de zi cu zi. De aceea, indiferent de opiniile proprietarilor
redactiilor in chestiuni politice sau economice, stirile trebuie sa contina in exclusivitate fapte si nu
opinii ale jurnalistilor, trebuie scrise intr-un limbaj neutru si accesibil, si sd reflecte cat mai fidel
realitatea, cu respectarea echilibrului surselor.

Scopul monitorizarii:

Monitorizarea s-a facut cu scopul de a stabili daca mass-media, in abordarea subiectelor de interes
public, respectd deontologia profesionald si foloseste tehnici de manipulare. Mai cu seama, am
urmarit sa identificdim greselile comise de jurnalisti (cu intentie sau fard) la relatarea faptelor, astfel
incat studiile de caz si rapoartele de monitorizare sd aiba un rol instructiv. Un alt scop este sa
contribuim la sporirea vigilentei consumatorilor de presd fatd de riscurile informarii din surse
nesigure. Monitorizarea 7i ajuta pe consumatori sa inteleagd in ce moduri presa poate manipula si sa
poatd distinge intre un produs jurnalistic manipulator si altul care reflecta echidistant realitatea.

Criteriile de selectare a institutiilor de presa monitorizate:
e Avria de acoperire — nationala,
e Limba — romana si rusa;
e Impactul — tirajul si auditoriul.

Audiovizual: Publika TV (stiri de pe Publika.md), Prime TV, Canal 2, Jurnal TV, Accent TV, RTR
Moldova (buletinele de stiri produse in Republica Moldova ), NTV Moldova.

Presa online: Ziarulnational.md, Noi.md, Gagauzinfo.md, Sputnik.md, Deschide.md.

Metodologie:

2



Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic si social de interes public major care
au avut loc in perioada monitorizarii si a fost analizata modalitatea Tn care aceste evenimente au fost
reflectate in media. Au fost analizate limbajul si imaginile folosite de jurnalisti, modul de selectare a
evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citdrii surselor si tonalitatea expunerii prin prisma
Codului Deontologic al Jurnalistului®, a ghidurilor si recomandarilor in domeniul presei responsabile
si de calitate?, dar si a notiunilor de manipulare si propaganda, asa cum sunt definite acestea in
Dictionarul de Sociologie®.

Manipularea este definita ca: ,,Actiunea de a determina un actor social (persoand, grup,
colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu
cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsioneaza intentionat
adevarul, lasand impresia libertatii de gandire si de decizie. Spre deosebire de influenta de tipul
convingerii rationale, prin manipulare nu se urmadreste intelegerea mai corecta si mai profunda a
situatiei, ci inculcarea unei intelegeri convenabile, recurgandu-se la inducerea in eroare cu
argumente falsificate, cat si la apelul la palierele emotionale non-rationale”.

Propaganda: ,,Activitatea sistematica de transmitere, promovare sau rdspandire a unor doctrine,
teze sau idei de pe porzitiile unei anumite grupari sociale si ideologii, in scopul influentarii,
schimbarii, formarii unor conceptii, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se
realizeaza astfel incdt sa duca la realizarea scopurilor si intereselor grupului pe care il serveste,
neexistand o propaganda neutrala valoric sau obiectiva”.

Principalele subiecte monitorizate in perioada 1 octombrie 2017 — 31 decembrie 2017 au fost:

e Sistarea finantdrii Uniunii Europene (UE) in sectorul justitiei din Republica Moldova (11
octombrie 2017);

e Numirea lui Eugen Sturza in functia de Ministru al Apararii in Guvernul Republicii Moldova (24
octombrie 2017);

e Interviul lui Vitalie Proca acordat postului Jurnal TV (2 noiembrie);

o Al V-lea Summit al Parteneriatului Estic (PaE) si semnarea Acordului privind Asistenta
Macrofinanciard (AMF) de 100 milioane euro, care va fi acordata Republicii Moldova de UE (22-
24 noiembrie 2017);

e Deschiderea Biroului de Legatura al Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) in
Republica Moldova (8 decembrie 2017).

! Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
2 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnalisti, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist RO.pdf

8 Catalin Zamfir, Lazar Vlasceanu, Dictionar de Sociologie, Bucuresti, 1998, p. 332., p. 457.
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro

3



http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro

I. TRASATURI GENERALE

Datele monitorizarii releva faptul ca jurnalistii de la unele institutii media monitorizate continua sa
scrie stirile comitand abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atat elemente
caracteristice practicilor de propagandd si manipulare informationala, cat si incalcéri ale Codului
Deontologic al Jurnalistului:

Etichetarea — Prime TV, Publika TV, Canal 2 (in stirea despre interviul lui Vitalie Proca acordat
postului Jurnal TV); NTV Moldova si Accent TV (in stirea despre numirea lui Eugen Sturza in
functia de Ministru al Apararii);

Omisiuni in editiile de stiri — NTV Moldova, Accent TV si Jurnal TV (la subiectul despre
deschiderea Biroului de Legatura NATO in Republica Moldova);

Prezentarea selectiva a faptelor, opiniilor si declaratiilor — NTV Moldova (in stirea despre al V-
lea Summit al PaE si semnarea Acordului privind AMF de 100 milioane euro, care va fi acordata
Republicii Moldova de UE); Accent TV, RTR Moldova si Jurnal TV (in stirea despre deschiderea
Biroului de Legatura NATO la Chisinau);

Lipsa dreptului la replica — NTV Moldova (in stirea despre sistarea finantarii UE in sectorul
justitiei din Republica Moldova); Jurnal TV (in stirea despre interviul lui Vitalie Proca acordat
postului Jurnal TV); Prime TV (in stirea despre al V-lea Summit al PaE si semnarea Acordului
privind AMF de 100 milioane euro, care va fi acordatd Republicii Moldova de UE);

Amestec dintre fapte si opinii — Sputnik.md si Accent TV (in stirea despre numirea lui Eugen
Sturza in functia de Ministru al Apararii); NTV Moldova si Sputnik.md (in stirea despre al V-lea
Summit al PaE si semnarea Acordului privind AMF de 100 milioane euro, care va fi acordata
Republicii Moldova de UE);

Trimitere la surse imposibil de verificat — Prime TV (in stirea despre sistarea finantarii UE in
sectorul justitiei din Republica Moldova); NTV Moldova (in stirea despre deschiderea Biroului de
Legatura NATO la Chisindu);

Rispandirea unei informatii sau declaratii false — NT\ Moldova si Accent TV (in stirea despre
numirea lui Eugen Sturza in functia de Ministru al Apararii); Canal 2 (in stirea despre al V-lea
Summit al PaE si semnarea Acordului privind AMF de 100 milioane euro, care va fi acordata
Republicii Moldova de UE);



http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_63214_pagev_9.html
https://www.publika.md/vitalie-gamurari-pdm-si-vlad-plahotniuc-nu-comenteaza-declaratiile-false-facute-de-o-persoana-condamnata-din-puscarie_2985593.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-04-noiembrie-2017-1900_75554.html
http://ntv.md/index.php?newsid=13555
http://a-tv.md/index.php?newsid=36576
http://ntv.md/news/15188
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3
http://ntv.md/news/14969
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
https://www.youtube.com/watch?v=rwDad8yJfDg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=34
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3
http://ntv.md/news/14173
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/3/jurnalul-orei-19-3-noiembrie-10308288/#5
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
https://sputnik.md/politics/20171024/15222324/ministrul-apararii-numire-dodon-suspendat-candu-interimat-eugen-sturza.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=36711
http://ntv.md/news/14969
https://sputnik.md/politics/20171127/15804346/dodon-politica-externa-chisinau-parteneriatul-estic-iluzie-dezamagire.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
http://ntv.md/news/15188
http://ntv.md/index.php?newsid=13554
http://a-tv.md/index.php?newsid=36893
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-24-noiembrie-2017-1600_76816.html

Generalizarea — Prime TV (in stirea despre al V-lea Summit al PaE si semnarea Acordului privind
AMF de 100 milioane euro, care va fi acordata Republicii Moldova de UE); NTV Moldova (in stirea
despre deschiderea Biroului de Legaturd NATO la Chisinau);

Sugestia — Publika TV si Prime TV (in stirea despre sistarea finantarii UE in sectorul justitiei din
Republica Moldova); Accent TV (in stirea despre dechiderea Biroului de Legatura NATO la
Chisinau);

Tehnica dusmanului (intern si/sau extern) — NTV Moldova si Accent TV (in stirea despre
deschiderea Biroului de Legatura NATO la Chisinau); Prime TV (in stirea despre Sistarea finantarii
UE 1in sectorul justitiei din Republica Moldova);

Tehnica informatiei prioritare — Accent TV si NTV Moldova (in stirea despre al V-lea Summit al
PaE si semnarea Acordului privind AMF de 100 milioane euro, care va fi acordatd Republicii
Moldova de UE); Publika TV (in stirea despre sistarea finantarii UE in sectorul justitiei din
Republica Moldova).



http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://ntv.md/news/15188
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://ntv.md/news/15188
http://a-tv.md/index.php?newsid=38665
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=38093
http://ntv.md/news/14969
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx

Il. ANALIZA DATELOR

Subiectul 1. Sistarea finantirii Uniunii Europene in sectorul justitiei din Republica Moldova
(11 octombrie 2017)*.

La 11 octombrie 2017, Delegatia UE in Republica Moldova, intr-un comunicat de presa, anunta
cd nu va mai transfera ultima transa de 28 milioane euro pentru bugetul de stat moldovean,
destinatd sustinerii reformelor in sectorul justitiei. Potrivit anuntului oficial, suspendarea
finantarii in sectorul justitiei se datoreaza ,, ...angajamentului insuficient pentru a implementa
reforme in sectorul justitiei in anii 2014 si 2015. Cu alocarea insuficienta a fondurilor si a
personalului, reformele necesare nu au fost implementate. Ca rezultat, progresul inregistrat nu
a fost suficient”. S-a mentionat, de asemenea, cd autoritdtile tarii nu au indeplinit conditiile UE
pentru a beneficia de acest ultim transfer in cadrul programului de reforma a justitiei.

La Prime TV, in principalul buletin de stiri de la ora 21.00, stirea privind suspendarea finantarii UE
pentru sectorul justitiei a fost reflectata tendentios, utilizindu-se mai multe elemente de manipulare
informationala si incélcare a principiilor Codului Deontologic al Jurnalistului. Printre acestea se
numara etichetarea, care a venit la pachet cu tehnica ,,tapului ispasitor”, unde Partidul Liberal
Democrat din Republica Moldova (PLDM) este prezentat drept entitatea responsabila de aceasta
problema, in timp ce Partidul Democrat din Republica Moldova (PDM) apare drept partidul care o va
rezolva. Prime TV nu a oferit dreptul la replici celor care au fost vizati direct in stire (PLDM in
acest caz). Jurnalistii acestei institutii media au facut trimitere in stire la surse imposibil de verificat
— ,,...acum o ord, actualul Ministru al Justitiei, Vladimir Cebotari, a postat pe pagina oficiala de
Facebook, in care anunta ca restantele din perioada 2014-2015 au fost inlaturate in 2016-2017, iar
dovadd sunt rapoartele oficiale”. In acelasi timp, nu au fost nominalizate exact rapoartele la care s-a
facut referinta si au fost prezentate tendentios rezultatele sondajelor de opinie, cumuland doua
categorii de date (cetatenii aveau foarte multa incredere in justitie + oarecare incredere) in una
singurd (increderea generald).

Stirea la Publika TV a avut acelasi continut ca si la Prime TV si, implicit, acelasi mod de
prezentare. Jurnalistii de la aceasta institutie media au mai facut uz de tehnica informatiei prioritare
cand au venit in prim-plan cu o informatie ca PLDM ar purta vina sistarii suportului UE pentru
justitie, pentru ca ulterior sa mentioneze despre autoritati in general. Astfel, consumatorul media a
acceptat intai de toate informatia primara, si, chiar daca ulterior apare informatia suplimentara (cea
veridica), subconstientul telespectatorului nu mai face efortul de a prinde aceasta nuan‘,[are‘r’. Ca si
Prime TV, Publika TV nu a oferit celor vizati dreptul la replica: ,, Moldova a ratat 28 de milioane
de euro pentru lipsa de reforme in domeniul justitiei in special in perioada 2014-2015, cand

4 Mediacritica.md, “Studiu de caz. Sistarea finantarii UE in sectorului justitiei”, 28 decembrie 2017, http://mediacritica.md/ro/studiu-
de-caz-sistarea-finantarii-ue-sectorului-justitiei/.

° Ton Bunduchi, ,,ABC-ul tehnicilor de manipulare”, 25 mai 2016, http://mediacritica.md/ro/abc-ul-tehnicilor-de-manipulare/.
6



https://eeas.europa.eu/delegations/moldova/33724/moldova-ue-reduce-programul-de-suport-bugetar-pentru-reforme-%C3%AEn-sectorul-justi%C8%9Biei_ro
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_62019_pagev_10.html
https://www.publika.md/lipsa-reformelor-in-ministerele-pe-care-le-a-condus-pldm-au-lasat-moldova-fara-finantare-europeana-pentru-justitie_2983270.html#ixzz51oUQHrTx
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-sistarea-finantarii-ue-sectorului-justitiei/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-sistarea-finantarii-ue-sectorului-justitiei/
http://mediacritica.md/ro/abc-ul-tehnicilor-de-manipulare/

Ministerul Justitiei a fost condus de PLDM. Despre acest lucru a anuntat, astazi, delegatia UE din
Moldova printr-un comunicat de presa”.

NTV Moldova si Accent TV au prezentat unilateral si dezechilibrat subiectul monitorizat. A fost
mentionatd informatia generald din comunicatul oficial al UE privind sistarea finantarii In sectorului

justitiei. S-a alocat spatiu exclusiv opiniilor deputatilor Partidului Socialistilor din Republica
Moldova (PSRM), ignorandu-se in totalitate opinia autoritatilor si/sau a Guvernului. Reporterul 1-a
citat pe Vasile Bolea, deputat socialist, care a acuzat direct autoritatile ,, care cheltuie ineficient banii
obtinuti de la aceasta structura [UE] ", neacordand acestora din urma dreptul la replica.

Jurnal TV a reflectat relativ echilibrat si obiectiv informatia. Totusi, intr-una din situatii jurnalistii
institutiei au amestecat faptele cu opinii personale: , ... Ministerul Justitiei nu s-a ardtat deranjat
de faptul ca sectorul pe care il conduce a ramas fara 28 milioane Euro”.

RTR Moldova si a Gagauzinfo.md au reflectat subiectul exclusiv in baza comunicatului oficial al
UE, fara a cita si alte surse. Ziarulnational.md, Noi.md si Deschide.md au reflectat obiectiv si
echilibrat evenimentul, pe parcursul a mai multe zile (11, 12, 13 si 17 octombrie).

Canal 2 si Sputnik.md au omis 1in stirile lor acest subiect.

Subiectul 2. Numirea lui Eugen Sturza in functia de Ministru al Apdrarii in Guvernul
Republicii Moldova (24 octombrie 2017)°.

In luna septembrie, prim-ministrul Pavel Filip a propus in doua randuri candidatura lui Eugen
Sturza — vice-presedintele Partidului Popular European din Republica Moldova (PPEM) — la
functia de Ministru al Apararii, ramasa vacanta din decembrie 2016. Propunerea a fost respinsa
de presedintele tarii, Igor Dodon. Ulterior, executivul s-a adresat Curtii Constitutionale (CC)
pentru elucidarea situatiei, iar la 19 octombrie, CC a stabilit ca este posibil interimatul functiei
de presedinte pentru un anumit caz concret. Interimat care, in astfel de cazuri, urmeaza a fi
exercitat de presedintele Parlamentului sau prim-ministrul tarii. Ca rezultat, la 24 octombrie
2017, Eugen Sturza este investit in functia de Ministru al Apararii, decretul fiind semnat de
Andrian Candu, care a si executat temporar interimatul functiei de sef al statului.

Data fiind complexitatea si desfasurarea in timp a subiectului de presa, acesta a fost monitorizat pe
parcursul mai multor zile. Astfel, institutiile media au reflectat stirea si evenimentele respective in
zilele de 17, 19, 20, 23, 24 s1 26 octombrie 2017.

6 Mediacritica.md, “Studiu de caz. Numirea lui Eugen Sturza in functia de Ministru al Apararii in Guvernul Republicii Moldova”, 26
decembrie 2017, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-republicii-
moldova/.

7



http://ntv.md/news/14173
http://a-tv.md/index.php?newsid=36210
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/10/11/ue-nu-mai-da-bani-pentru-justi-ie-10304625/
https://www.youtube.com/watch?v=qJIc690wgT8&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=95
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=35989
https://www.ziarulnational.md/r-moldova-va-beneficia-de-un-sprijin-sporit-din-partea-ue-ce-prevede-rezolutia-comisiei-pentru-afaceri-externe-a-parlamentului-european/
http://www.noi.md/md/news_id/250246
https://deschide.md/ro/stiri/social/19466/UE-nu-mai-d%C4%83-%E2%82%AC28-de-mln-pentru-reformele-din-justi%C8%9Bie-%C3%AEn-perioada-2014-2015-%E2%80%9EAu-fost-insuficiente%E2%80%9D.htm
http://www.canal2.md/
https://sputnik.md/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-republicii-moldova/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-numirea-lui-eugen-sturza-functia-de-ministru-al-apararii-guvernul-republicii-moldova/

Majoritatea institutiilor media au reflectat evenimentul in general echidistant, cu cateva mici exceptil
(Accent TV si NTV Moldova). Cele mai active institutii media in reflectarea subiectului au fost cele
online: Ziarulnational.md — cu peste 20 stiri/articole, Noi.md — cu peste 15 stiri/articole publicate,
Dechide.md — cu peste 10 stiri/articole publicate. Evenimentul a scos in prim plan preferintele
politice in cazul institutiilor media din doua tabere diferite: pe de o parte, cele asociate cu PSRM —
Accent TV, NTV Moldova si Sputnik.md; si pe de alta parte, canalele asociate cu PDM — Prime
TV, Publika TV si Canal 2.

NTV Moldova si (mai ales) Accent TV au reflectat evenimentul tendentios, sustindnd teza ca
presedintele Igor Dodon are dreptate si cd ar fi aproape intimidat de executivul si legislativul tarii,
,care slujesc interesele PDM si ale oligarhului Vladimir Plahotniuc”. Totodata, au recurs la
prezentarea si tirajarea informatiilor false, promovand ideea potrivit careia Eugen Sturza este
reprezentatul PDM si nu al PPEM la functia de Ministru al Apararii. Majoritatea stirilor NTV
Moldova si Accent TV au inclus doar declaratiile presedintelui tarii. Astfel, nu a fost respectat
echilibrul surselor. Tn aproximativ 80% din toate stirile referitoare la eveniment a figurat Igor
Dodon (direct sau indirect), fiind pus exclusiv in lumina pozitiva. Ambele institutii media au facut uz
de etichetari si calificative denigratoare la adresa lui Eugen Sturza: ,,neprofesionalism”,
Lincompenta” si L lipsa experientei”, ,reformator de birou”, ,candidatul lui Vlad Plahotniuc”.
Totodata, Accent TV a recurs la distorsionarea unor declaratii. Spre exemplu, Andrian Candu a
mentionat ca ,,... Eugen Sturza s-a nascut in armata. Tatal lui este militar de profesie si Sturza... el se
juca printre blindate si tancuri”, iar Accent TV — fara a verifica declaratia lui Andrian Candu si
modul de transmitere a acesteia — I-a citat pe Igor Dodon, care a declarat ca ,,... Eugen Sturza se juca
cu tancurile”.

Accent TV si Sputnik.md au recurs la tehnica amestecului faptelor si opiniilor, contrar normelor
deontologice: ,,...Tot el va primi juramantul nou-numitului Ministru al Apararii, care are cunostinte

foarte vagi despre armata nationali in special si apdrare in general” (Accent TV); ,.Insd
autoritatea de jurisdictie constitutionalda nu a solutionat, din cate se pare, si problema legata de
ceremonia de depunere a juramdntului... este cazul sa ne asteptiam ca tot in prezenta spicherului va
avea loc depunerea juramdntului de catre Eugen Sturza” (Sputnik.md).

Prime TV, Publika TV si Canal 2 au prezentat evenimentul ca pe un joc si/sau o victorie a

Parlamentului s1 a Guvernului, reprezentate de Andrian Candu si Pavel Filip, asupra Presedintiei
reprezentate de lgor Dodon (,, Lovitura sub centurd pentru presedintele Dodon”, Canal 2, 18
octombrie; ,, Intrigile din jurul fotoliului de Ministru al Apararii s-au incheiat”, Canal 2, 24
octombrie). In majoritatea cazurilor, atat spicherul, cat si prim-ministrul au fost prezentati intr-0
lumina pozitiva (,,In apdrarea judecdtorilor a sdrit presedintele Parlamentului, Andrian Candu”,
Canal 2, 19 octombrie) fiind citati direct; in timp ce Igor Dodon a fost prezentat intr-o lumina
negativa (,,/gor Dodon amenintd cda se va razbuna pe magistratii inaltei curti... ”, Canal 2, 18
octombrie) fiind parafrazat sau chiar ignorat, chiar daca era vizat direct in stiri.

8


http://ntv.md/news/14415
http://a-tv.md/index.php?newsid=36764
https://sputnik.md/politics/20171024/15222363/sturza-juramant-ministru-aparare.html
http://www.prime.md/ro/eugen-sturza-a-fost-investit-in-functia-de-ministru-al-apararii_62636.html
https://www.publika.md/ministrul-desemnat-al-apararii-eugen-sturza-va-depune-juramantul-de-investire-la-resedinta-de-stat_2984461.html
http://www.canal2.md/news/eugen-sturza-fost-investit-functia-de-ministru-al-apararii_74775.html

Jurnal TV a transmis un mesaj fals, pe care l-a tirajat aproape in toate stirile referitoare la subiectul
analizat. Astfel, postul a prezentat candidatura lui Eugen Sturza la Ministerul Apararii drept una
,propusa de PD”, dar nu de PPEM. RTR Moldova si Gagauzinfo.md au difuzat/publicat stiri la
subiect care nu au inclus abateri de la normele de scriere a stirilor.

Subiectul 3. Interviul lui Vitalie Proca acordat televiziunii Jurnal TV (2 noiembrie 2017)’.

La 2 noiembrie Jurnal TV a difuzat un interviu in exclusivitate cu condamnatul la 21 de ani si
8 luni de inchisoare pentru omor, Vitalie Proca din penitenciarul Jilava, Romania. Acesta a
venit cu acuzatii la adresa liderului PDM, Vlad Plahotniuc, declarand ca el ar fi fost cel care a
comandat asasinarea lui Gherman Gorbuntov. Pe de altd parte, Procuratura Combaterii
Criminalitatii Organizate si Cauze Speciale (PC COCS) si organele de forta au pe rol un
dosar in care este examinata ipoteza ca cel care a comandat omorul ar fi fost liderul Partidul
politic “Partidul Nostru” (PPPN), Renato Usatii.

Perioada de monitorizare a subiectului a cuprins ziua de 3 noiembrie — ziua imediat urmatoare
interviului lui Vitalie Proca — precum si 7 noiembrie, ziua in care liderul PDM, Vlad Plahotniuc —
acuzat direct n acest interviu — a facut declaratii pentru presa pe marginea acestui interviu si a
acuzatiilor aduse de Vitalie Proca.

La Jurnal TV, editia din 3 noiembrie a principalului buletin de stiri a fost dominata de materialele
realizate in baza interviului respectiv. Continutul stirilor derivate din acesta a constituit 28 de minute,
ceea ce a reprezentat 70% din volumul total al buletinului informativ. Prima stire a buletinului a
durat 10 minute si a inclus un montaj

al celor mai importante declaratii facute de Vitalie Proca. Jurnal TV nu a oferit dreptul la replica
persoanelor vizate in stire si/sau a folosit selectiv unele declaratii/surse. De asemenea, reporterii de
la Jurnal TV au amestecat faptele cu opinii personale: ,, Dupd invinuirile aduse liderului PDM de
catre Vitalie Proca, in loc sa investigheze declaratiile facute de acesta, autoritdtile nu fac decat sa
respingd sau sa nu comenteze acuzatiile. Mai rau, unii oficiali ne-au acuzat ca i-am fi sugerat

’

persoanei intervievate ce nume sd ofere in interviu”.

Prime TV, Publika TV si Canal 2 au prezentat subiectul similar si au avut acelasi mod de abordare.
Accentul a fost pus pe ideea ca informatia oferitd de Vitalie Proca este una falsa. Pentru a sustine
aceasta teza, institutiile media au cdutat sd dezmintd, una cate una, toate acuzatiile, astfel incat au

cautat si intervievat toate persoanele mentionate de catre Vitalie Proca in interviul sau. Toate cele trei
televiziuni au folosit pe larg etichetirile (a se vedea Tabelul 1) si au facut uz de amestecul faptelor
cu opiniile: ,, Deranjat de intrebarile jurnalistilor, Usatii a incercat sd intimideze presa incomoda...

Mediacritica.md, “Studiu de caz. Interviul lui Vitalie Proca acordat televiziunii Jurnal TV”, 10 ianuarie 2018,
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-interviul-lui-vitalie-proca-acordat-televiziunii-jurnal-tv/.
9



http://jurnaltv.md/ro/news/2017/10/24/jurnalul-orei-19-24-octombrie-10306791/#7
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/2/proca-interviu-in-exclusivitate-la-jurnal-tv-10308136/
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/3/jurnalul-orei-19-3-noiembrie-10308288/#5
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/3/jurnalul-orei-19-3-noiembrie-10308288/#5
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_63214_pagev_9.html
https://www.publika.md/declaratiile-lui-vitalie-proca-la-comanda-lui-usatii-persoanele-mentionate-in-interviu-vin-cu-dezmintiri_2985632.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-03-noiembrie-2017-1900_75518.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-interviul-lui-vitalie-proca-acordat-televiziunii-jurnal-tv/

7 (Canal 2); ,,Scopul lui Renato Usatii se pare ca este sa stearga urmele si sd indice alt comanditar
al tentativei de omor de care este acuzat” (Publika TV). Prime TV a folosit tehnica numita
transferul de imagine (in acest caz, NEGATIVA) de la o persoani citre o altd persoand, printr-un
colaj foto (Igor Dodon, Maia Sandu si Vitalie Proca) prin care:

e a incercat sd sugereze ideea potrivit careia Maia Sandu si Igor Dodon iau apérarea unui
condamnat pentru tentative de omor;

e a incercat sa echivaleze imaginea celor doi politicieni cu cea a unei persoane condamnate
pentru tentative de omor, inducandu-i consumatorului media ideea ca Maia Sandu si Igor
Dodon ar face parte din aceeasi categorie de oameni.

Totodata, chiar daca au fost vizati in stire, Igor Dodon si Maia Sandu nu au fost solicitati pentru a
li se oferi dreptul la replica. Niciuna din cele 3 televiziuni (Prime TV, Publika TV si Canal 2) nu
a difuzat imagini din interviul propriu-zis al lui Vitalie Proca, rezumandu-se doar la citarea si/sau
parafrazarea declaratiilor acestuia.

Apelativele prin care au fost identificate principalele personaje ale stirii

Jurnal TV | Prime TV | Publika TV | Canal 2 Ziarulnational.
md
Vitalie Proca Killer, Killer, Killer, Killer, Interlop,
Detinut Criminal, Criminal, Ucigas,
Ucigas Ucigas,
Asasin
Vlad Oligarh, Liderul PD, | Liderul PD, | Liderul Liderul PD
Plahotniuc Seful PD, Presedinte PD,
Lider PD PD
Renato Usatii - Penal, Penal, Fugar | Penal, -
Fugar Fugar
Gherman Bancher Bancher Bancher rus, | Bancher ,,Bancherul
Gorbuntov Om de Negru”,
afaceri Bancher
Victor si Viorel | - Penali, Penali, Penali, -
Topa Fugari, Fugari Fugari
Condamnati

RTR Moldova a reflectat atat informatia privind interviul lui Vitalie Proca, cét si declaratiile din
briefingul de presa al lui Vlad Plahotniuc. Ambele au fost reflectate echidistant, oferindu-se timpi de
emisie si dreptul la replica tuturor partile implicate. Ziarulnational.md a reflectat obiectiv si

echidistant informatia in legdturd cu subiectul monitorizat. Tuturor partilor, institutiilor si
persoanelor vizate/implicate li s-a oferit dreptul la replica. Totusi, ca si alte institutii media,
Ziarulnational.md a folosit etichetérile.

10


https://www.publika.md/gherman-gorbuntov-il-acuza-pe-renato-usatii-ca-a-platit-declaratiile-false-ale-killerului-vitalie-proca-usatii-e-cel-care-a-comandat-asasinarea-mea-video_2985574.html
https://www.publika.md/gherman-gorbuntov-il-acuza-pe-renato-usatii-ca-a-platit-declaratiile-false-ale-killerului-vitalie-proca-usatii-e-cel-care-a-comandat-asasinarea-mea-video_2985574.html
https://www.publika.md/gherman-gorbuntov-il-acuza-pe-renato-usatii-ca-a-platit-declaratiile-false-ale-killerului-vitalie-proca-usatii-e-cel-care-a-comandat-asasinarea-mea-video_2985574.html
https://www.youtube.com/watch?v=gjaq93wst68
https://www.youtube.com/watch?v=gjaq93wst68
https://www.youtube.com/watch?v=ctVvKRqEO2Y
https://www.youtube.com/watch?v=ctVvKRqEO2Y
https://www.ziarulnational.md/pozitia-lui-dodon-dupa-declaratiile-interlopului-proca-e-clar-un-singur-lucru-avem-nevoie-de-alegeri-parlamentare-de-dorit-anticipate/
https://www.ziarulnational.md/declaratiile-purtatorului-de-cuvant-al-pd-cu-privire-la-dezvaluirile-killerului-proca/

Portalul Noi.md si Gagauzinfo.md au publicat cate o singura stire care s-a bazat pe declaratiile lui
Vlad Plahotniuc din briefingul de presa. Deschide.md si Sputnik.md, precum si posturile de
televiziune NTV Moldova si Accent TV nu au reflectat acest subiect.

Subiectul 4. Al V-lea Summit al Parteneriatului Estic si semnarea acordului privind asistenta
macrofinanciara de 100 milioane euro, care va fi acordata Republicii Moldova de Uniunea
Europeanii (22-24 noiembrie 2017)%.

Cel de-al V-lea Summit al Parteneriatului Estic (PaE) a avut loc la Bruxelles pe 24 noiembrie
2017. Evenimentul a marcat realizarile din ultimii doi ani in cadrul relatiilor UE cu tarile PaE
si pregatirea implementdrii, pand in 2020, a 20 de actiuni concrete care vor aduce beneficii
tangibile pentru cetateni. Premierul Republicii Moldova, Pavel Filip, a participat la Summit
insotit de mai multi demnitari. In cadrul vizitei sale, acesta a avut mai multe intruniri cu
oficiali europeni, printre care Federica Mogherini, Tnaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri
Externe si Politica de Securitate; Johannes Hahn, Comisar european pentru Politica de
Vecinatate si Negocieri de Extindere; precum si alti sefi de stat si de guverne. Pe 23
noiembrie, la Bruxelles, a fost semnat si Memorandumul privind asistenta macrofinanciara
pentru Republica Moldova din partea UE. Acesta prevede oferirea a 40 milioane de euro sub
forma de grant si a altor 60 milioane de euro sub forma de imprumut. Banii vor fi oferiti in trei
transe in anul 2018, in functie de progresele inregistrate in realizarea celor 28 de conditii puse
de UE, care se referd la buna guvernare in sectorul public, buna guvernare in sectorul
financiar, lupta impotriva coruptiei si impotriva spélarii banilor, reforme in sectorul energetic,
mediul de afaceri si implementarea acordului aprofundat si cuprinzator de liber schimb dintre
Republica Moldova si UE.

Pentru a avea un tablou cat mai complet in privinta subiectului, a fost analizat continutul si
informatia publicatd si/sau difuzatd de institutiile media monitorizate pe parcursul perioadei 22-27
noiembrie 2017. Cantitativ, pe parcursul celor 6 zile de monitorizare cele mai multe stiri si informatii
la acest subiect au fost publicate/difuzate de Ziarul National (10), Deschide.md (9) si Publika TV
(9). Au existat de asemenea si institutii media care au ignorat subiectul dat (Gagauzinfo.md). Din
punct de vedere calitativ, unele institutii media au reflectat evenimentul intr-un context exclusiv
pozitiv (Prime TV, Publika TV, Canal 2), altele — in context exclusiv negativ (Accent TV) sau
partial negativ (Jurnal TV), iar cateva institutii media au avut o abordare neutrd si echidistanta
(Noi.md, Ziarul National).

Chiar daca Summitul PaE a fost unul din cele mai importante subiecte la nivel national in saptdmana
19-26 noiembrie 2017, televiziunea NTV_ Moldova a ignorat evenimentul propriu-zis. Totusi,
ulterior, la cateva zile de la consumarea evenimentului, NTV Moldova a difuzat o stire care continea
exclusiv comentariile si declaratiile presedintelui Igor Dodon referitor la rezultatele acestui

8 Mediacritica.md, “Studiu de caz. Al V-lea Summit al Parteneriatului Estic si semnarea acordului privind asistenta macrofinanciara de
100 milioane euro, care va fi acordatd Republicii Moldova de UE”, 19 ianuarie 2018, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-
summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-
republicii-moldova-de-ue/.

11



http://www.noi.md/md/news_id/253758
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=36576
https://deschide.md/
https://sputnik.md/
http://www.ntv.md/
http://a-tv.md/
http://ntv.md/news/14969
http://ntv.md/news/14969
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-al-v-lea-summit-al-parteneriatului-estic-si-semnarea-acordului-privind-asistenta-macrofinanciara-de-100-milioane-euro-care-va-fi-acordata-republicii-moldova-de-ue/

eveniment. Totodata, NTV Moldova a omis sa mentioneze despre semnarea memorandumului
privind AMF de 100 milioane euro. Printre alte elemente manipulatorii, NTV Moldova a mai folosit
tehnica multiplicirii unei opinii personale, cu scopul impunerii opiniei drept fapt/adevar:
., Integrarea Europeana este o iluzie”, idee repetata de prezentatoare, de reporter si de singura sursa a
stirii, lgor Dodon. De asemenea, au fost amestecate faptele cu opiniile: ,, Cat priveste aderarea RM
la UE, Pavel Filip nu prea a avut ce sa spund. A precizat doar ci PaE nu oferd nicio perspectivi
de aderare la spatiul european’”.

Accent TV a prezentat evenimentul intr-un context exclusiv negativ. Televiziunea a facut uz de
tehnica informatiei prioritare, difuzand prima stire in baza opiniilor unor analisti politici exprimate
in cadrul unei emisiuni. In aceasta stire, jurnalistii au mentionat ci ,, ...este posibil si uitim de
viitorul european al Moldovei si al altor tari din PaE. Declaratiile au fost facute de catre comisarul
european pentru extindere si politicda de vecindtate, Johannes Hahn. Totusi, autoritdtile
moldovenesti incearca sa induca in eroare populatia, declarand despre succesul tarii noastre in
procesul de reforma si integrare europeanda”. Abia intr-o alta stire, difuzata mai spre sfarsitul
jurnalului, s-a mentionat ce este de fapt Summitul PaE si in ce a constat cea de-a V-a editie. Astfel,
consumatorului media i s-au comunicat mai intdi niste opinii — TN mare parte negative — despre
tematica Summitului PaE si doar ulterior i s-a prezentat informatia factologica. Intr-o alta stire,
Accent TV nu a acordat dreptul la replica institutiei vizate (Guvernul/Prim-Ministrul). Accent TV
a prezentat UE, ca institutie, intr-un context exclusiv negativ, utilizind tehnica dusmanului extern
si sugerand oarecum cd aceasta ar fi vinovatd de problemele si provocdrile interne ale Republicii
Moldova.

Sputnik.md a prezentat informatia la acest subiect neutru si obiectiv in unele stiri, insa tendentios in
altele. Informatia privind vizita premierului Pavel Filip la Bruxelles a fost reflectatd neutru si
echidistant. Tntr-o altd stire insi, care a inclus declaratiile lui Igor Dodon referitor la lucrarile
Summitulul PaE, Sputnik.md a facut uz de cateva tehnici de manipulare: insistarea asupra unor
opinii/declaratii, care urmaresc a fi prezentate — prin repetare — drept fapte/adevaruri ca atare
(., Integrarea Europeanda a Moldovei este egala cu zero”); manipularea cu ajutorul intertitlurilor
(., Dezamagirea europenilor fata de Chisindau este constanta”, ,,Moldovenii sunt manipulati — UE
nu vrea sd se extinda”, sau ,, Povefe pentru guvernare”) si a facut uz de amestecul faptelor si
opiniilor.

Prime TV a folosit cateva elemente de manipulare informationala:

e Informatie falsi. in una din stirile din 24 noiembrie, jurnalistul a mentionat ca Pavel Filip a
avut o Intrevedere cu Johannes Hahn, ,,in care acesta a dat asigurari ca Republica Moldova
va primi AMF promisa pand la sfdrsitul acestui an”, informatie dezmintitd printr-un
comunicat al delegatiei UE.

e Tehnica ,tapului ispisitor” si/sau a dusmanului intern. Intr-o stire din 26 noiembrie,
Prime TV a deplasat accentele punand nereusitele pe seama opozitiei: ,, Deblocarea AMF

12


http://a-tv.md/index.php?newsid=38093
https://sputnik.md/politics/20171122/15718280/relatiile-republicii-moldova-cu-ue-si-nato-vor-fi-analizate-la-chisinau.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64280_pagev_7.html

pentru Moldova ar trebui sa fie o lectie politica pentru Partidul Actiune si Solidaritate (PAS)
si alte cdteva partide de opozitie, care au transferat o lupta politica internda pe teren
european”. Totodata, PAS, care a fost vizat direct in stire, nu a beneficiat de dreptul la
replica.

Publika TV si Canal 2 au avut in mare parte acelasi continut ca si Prime TV, iar elementele

manipulatorii au fost aceleasi, adaugandu-se aici trimiterea la surse si sondaje firi a mentiona
concret care sunt acestea: ,, Pavel Filip a spus ca ultimele sondaje arata o crestere semnificativa a
numarului de persoane care opteaza pentru integrarea tarii in Uniunea Europeana” (Publika TV);
si prezentarea unor informatii false: , ...statele PaE vor primi fara intdarziere banii din AMF”
(Canal 2).

Jurnal TV a difuzat stiri privind tematica monitorizatd in buletinele informative din 24 si 27
noiembrie. Informatia a fost prezentata selectiv, aceastd televiziune axandu-se mai mult pe critica
guvernarii si aproape exclusiv pe subiectul conditionalitatilor AMF. Jurnal TV a facut uz de tehnica
trimiterii la surse imposibil de verificat si amestecul faptelor si opiniilor: ,,...Si unii experti
economici spun ca titlurile triumfaliste despre debursarea asistentei economice nu-si au locul in
procesele actuale”. Totodata, Jurnal TV nu a oferit dreptul la replici acestor persoane si/sau
institutii (PDM si/sau Vlad Plahotniuc).

Majoritatea stirilor difuzate de RTR Moldova au fost neutre si echidistante. Totusi, RTR Moldova a
citat oarecum selectiv sursele. Astfel, chiar daca Pavel Filip si Johannes Hahn, Federica Mogherini
sau Jens Stoltenberg au fost principalele surse si/sau actori ai evenimentului, acestia nu au fost

niciodata citati direct in stirile RTR Moldova, ci doar parafrazati, in timp ce Igor Dodon a fost citat
direct.

Portalurile online Ziarul National, Deschide.md si Noi.md nu au inregistrat abateri de la normele
de scriere a stirilor. Toate cele trei institutii media au reflectat in detalii subiectul monitorizat.
Gagauzinfo.md a omis subiectul.

Subiectul 5. Deschiderea Biroului de Legatura al Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord
(NATO) in Republica Moldova (8 decembrie 2017).

La 8 decembrie 2018, la Chisinau a fost inaugurat Biroul de Legatura NATO in Republica
Moldova. La eveniment au participat Prim-Ministrul Republicii Moldova, Pavel Filip, si
Secretarul General adjunct al NATO, Rose Gottemoeller. Acordul privind deschiderea
Biroului de Legatura NATO in Republica Moldova a fost semnat inca in luna noiembrie 2016
de catre Pavel Filip si Jens Stoltenberg, Secretarul General al NATO si a fost ratificat de
Parlamentul Republicii Moldova in luna decembrie 2017.

13


https://www.publika.md/reformele-guvernului-discutate-de-premierul-pavel-filip-si-presedintele-consiliului-european-donald-tusk_2987738.html#ixzz54KLnmUio
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-24-noiembrie-2017-1600_76816.html
https://www.publika.md/reformele-guvernului-discutate-de-premierul-pavel-filip-si-presedintele-consiliului-european-donald-tusk_2987738.html#ixzz54KLnmUio
https://www.publika.md/reformele-guvernului-discutate-de-premierul-pavel-filip-si-presedintele-consiliului-european-donald-tusk_2987738.html#ixzz54KLnmUio
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/11/24/jurnalul-orei-19-24-noiembrie-10311727/#4
https://www.youtube.com/watch?v=tkYdaoC9BUg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=54
https://www.ziarulnational.md/live-video-primul-summit-al-parteneriatului-estic-gazduit-la-bruxelles-r-moldova-e-reprezentata-de-premierul-pavel-filip/
https://www.ziarulnational.md/live-video-primul-summit-al-parteneriatului-estic-gazduit-la-bruxelles-r-moldova-e-reprezentata-de-premierul-pavel-filip/
https://deschide.md/ro/stiri/externe/21971/Summitul-Parteneriatului-Estic-la-final-cu-un-plan-ambi%C8%9Bios-de-ac%C8%9Biune-%E2%80%9E20-de-rezultate-pentru-2020%E2%80%9D.htm
http://noi.md/md/news_id/256720
http://gagauzinfo.md/

Monitorizarea s-a bazat in mare parte pe continutul publicat sau difuzat de institutiile media Tn ziua
evenimentului, 8 decembrie 2017. Totusi, pentru a avea un tablou complet al subiectului monitorizat,
a fost analizat si continutul jurnalistic din ziua anterioara (7 decembrie), precum si din cea imediat
urmatoare consumarii evenimentului, 9 decembrie. Toate institutiile media monitorizate au avut cel
putin o stire despre acest subiect. Unele din ele au admis incélcari ale normelor deontologiei si au
prezentat subiectul cu elemente de manipulare informationald. Sub aspect calitativ, subiectul
deschiderii oficiului NATO a fost unul din cele mai geopolitizate subiecte din cele monitorizate
pentru acest raport. Unele institutii media au prezentat informatia intr-un context pozitiv, reflectand
evenimentul ca pe un succes al guvernarii (Prime TV, Publika TV) si/sau al tarii in general
(Deschide.md), cateva institutii media au reflectat-0 intr-un context exclusiv negativ cu accent pe
,diabolizarea” NATO ca institutiec (Accent TV, NTV Moldova), iar altele au reflectat subiectul
neutru si echidistant (RTR Moldova, Ziarulnational.md, Noi.md). Au existat si institutii media
care au Incercat cumva scoaterea evenimentului din context si prezentarea selectiva a informatiei,
inclusiv a surselor (Jurnal TV).

Accent TV a prezentat evenimentul intr-o maniera tendentioasd si 1-a incadrat intr-un context
exclusiv negativ. Postul de televiziune a dedicat evenimentului dat 3 stiri, care au ocupat aproximativ
o treime din spatiul total al buletinului de stiri. Au fost observate o serie de incercari de manipulare:

e Tehnica sugestiei: ,, Dupa ce ieri au adoptat modificarile la Codul Audiovizualului, astazi
Pavel Filip si Adjunctul Secretarului NATO au taiat panglica oficiului NATO la Chisinau.
La ceremonia de inaugurare au luat parte mai multi ambasadori, printre care cel al
Romaniei si cel al SUA. Situatia i-a nemultumit pe membrii celui mai mare partid de opozitie
din tara. Dupa ce mai bine de un an socialistii au protestat impotriva deschiderii oficiului de
legatura, astazi ceremonia de inaugurare oficiala s-a desfasurat pe fundal de lozinci
usturatoare adresate impotriva interventiei NATO in politica interna a Moldovei”.
Consumatorului de media i se sugereaza ca ar exista o legatura (cauzala) dintre deschiderea
oficiului NATO si modificarea Codului Audiovizualului, prin care se vor impune anumite
restrictil pentru continutul media produs de televiziunile din Federatia Rusa; in acest sens
principalii ,,vinovati” ar fi Occidentul si, mai ales, SUA si Romania (,,La ceremonia de
inaugurarea au luat parte mai multi ambasadori, printre care cel al Romaniei si cel al
SUA”). in acelasi timp, PSRM ar fi singura institutie care lupta cu acest ,,rau”: ,,... Situatia i-
a nemultumit pe membrii celui mai mare partid de opozitie din tara’.

e Amestecul faptelor cu opiniile persoanele ale jurnalistului: ,,...astdzi ceremonia de
inaugurare oficiala s-a desfasurat pe fundal de lozinci usturdtoare adresate Tmpotriva
interventiei NATO in politica interna a Moldovei”; ,,...pe aceasta cale, socialistii au anuntat
ca in anul 2018 se preconizeaza organizarea unui referendum national in cadrul caruia
moldovenii vor decide asupra celor mai usturdtoare si, potrivit lor, injuste decizii adoptate
de guvernanti, printre care se va gasi si intrebarea care vizeaza deschiderea oficiului NATO
la Chisinau”.

14


http://a-tv.md/index.php?newsid=38665

e Tehnica dusmanului extern: O tehnica de manipulare prin care se incearcd sa li se induca
consumatorilor media un sentiment de pericol care vine din afara (in acest caz, dusmanul
extern fiind NATO), totodata sugerandu-le ca exista altcineva care ii poate apara impotriva
acestui pericol (in acest caz, PSRM).

e Selectarea partinitoare: Prin aceastd tehnica, Accent TV a selectat in sondajul de tip Vox
populi doar opinii dezaprobatoare sau negative: ,, Am venit aici fiindca stim ca NATO este o
alianta care contine unele principii care pot provoaca razboi. Noi consideram ca pentru
Moldova, ca pentru un stat neutru, este foarte important sa nu depdsim acest fapt...”; ,,Nu
vrem sd repetam soarta acelor tari ca Libia, Siria, Yemen... Nu vrem sa participam la
genocid”; ,,Moldova a primit acei circa 100 min euro pentru un atare pas, insa acesti bani
nu costa viata tinerilor nostri”.

e Lipsa dreptului la replicd/opinie: Chiar daca Secretarul General Adjunct al NATO, Rose
Gottemoeller, a fost una din sursele principale ale stirii, Accent TV nu a difuzat niciun citat
direct al acesteia (cu toate ca din imaginile filmate de operator rezultd clar cd postul de
televiziune a avut acces atit la evenimentul oficial, cat si la intalnirea presedintelui lgor
Dodon cu Rose Gottemoeller). Au fost parafrazate atat declaratiile secretarului adjunct al
NATO, cat si ale premierului Pavel Filip. Astfel, informatia a fost prezentata distorsionat
si selectiv, oferindu-se acces direct la o singura sursa.

NTV Moldova a difuzat doua stiri despre deschiderea Biroului de Legaturda NATO cu un continut si
0 abordare asemanatoare celor de la Accent TV. NTV Moldova a facut trimitere la surse si
sondaje fara a mentiona concret care sunt acestea. ,, Potrivit celui mai recent sondaj sociologic,

68% sunt categoric impotriva aderarii la NATO”; si a utilizat tehnica generalizarii: ,, Biroul de
Legatura al NATO a fost inaugurat azi la Chisindau. Evenimentul a fost intdmpinat cu proteste din
partea opozitiei, dar si a cetatenilor care nu agreeazd apropierea farii noastre de acest bloc
politico-militar”. Atat NTV Moldova, cat si Accent TV s-au axat mai curdnd pe interpretarea
evenimentului si a informatiei despre NATO decat pe o prezentare factologica.

Sputnik.md a prezentat evenimentul intr-o maniera neutra, cu mici exceptii. Aceasta institutie media
a evitat sd includd declaratii directe ale principalelor surse (cele ale Secretarul General adjunct al
NATO, Rose Gottemoeller; si ale premierului Pavel Filip), utilizand in schimb un citat masiv din
declaratiile lui Igor Dodon.

Jurnal TV a deschis buletinul de stiri din 8 decembrie cu un interviu ,,in exclusivitate” cu Secretarul
General adjunct NATO, Rose Gottemoeller. Acest mod de ordonare ar putea sa le produca
telespectatorilor impresia cd Secretarul General adjunct NATO, Rose Gottemoeller, ar fi venit la
Chisinau in primul rand pentru a oferi un interviu televiziunii Jurnal TV, iar printre altele a
participat si la deschiderea Biroului de Legaturda NATO din tara noastra. In a doua parte a stirii, s-a
vorbit despre deschiderea biroului NATO, cu accent pe misiunea acestuia si realizarile la care va
contribui aceasta institutie. Jurnal TV a facut uz de tehnica omisiunii, ignorand in totalitate
15


http://ntv.md/news/15188
https://sputnik.md/politics/20171208/16025310/reactie-dodon-birul-nato-chisinau-risc-securitate-nationala.html
https://sputnik.md/politics/20171208/16025310/reactie-dodon-birul-nato-chisinau-risc-securitate-nationala.html
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/12/8/jurnalul-orei-19-8-decembrie-10313842/#3

opinia/declaratia oficiald a Guvernului referitoare la deschiderea Biroului de Legatura NATO — stiind
ca si premierul Pavel Filip a participat la eveniment.

Continutul informatiei difuzate de Prime TV, Publika TV si Canal 2 a fost aproape identic, iar pe
alocuri s-a repetat cuvant cu cuvant la toate trei institutiile media. Totusi, informatia a fost reflectata
neutru si echidistant, atat in ceea ce priveste evenimentul oficial de deschidere a oficiului NATO, cat
si In ce priveste actiunile de protest organizate de PSRM. De asemenea, a fost mentionatd si

. ingrijorarea...” presedintelui Igor Dodon ,,...in legatura cu deschiderea biroului NATO la
Chisinau”.

Deschide.md a reflectat neutru evenimentul deschiderii Biroului de Legatura NATO la Chisinau.
Totusi, si aceasta institutie media a comis niste derapaje, facand uz de amestecul faptelor cu
opiniile: ,, Partidul Socialistilor, condus de facto de Igor Dodon...”, ,, Daca acest lucru nu va fi
facut de actuala guvernare, biroul NATO va fi inchis de Partidul Socialistilor dupd ce va obtine
victoria Tn alegerile parlamentare din 2018 ", se grozavesc socialistii”.

Gagauzinfo.md a publicat o singura stire in care a prezentat neutru si echidistant informatia, inclusiv
mentionand toate sursele implicate (Guvern, Presedintie, reprezentant NATO). Ziarulnational.md a
prezentat informatia obiectiv, neutru si divers, oferind tuturor actorilor vizati dreptul la opinie.
Portalul Noi.md a publicat mai multe stiri despre deschiderea Biroului de Legatura NATO, abordand
subiectul intr-o manierd neutra si echidistantd, cu unele mici exceptii. Spre exemplu, n titlul unei
stiri, jurnalistii Noi.md au amestecat faptele cu opiniile: ,, NATO e de vina! Acces limitat pentru
pietoni pe citeva artere din capitala”.

RTR Moldova a difuzat doua stiri despre subiectul monitorizat. in prima din ele a prezentat
informatia referitor la evenimentul propriu-zis (deschiderea Biroului de Legatura NATO in
Republica Moldova). In a doua stire a fost reflectat protestul organizat de PSRM cu ocazia
evenimentului respectiv. Ambele stiri au fost prezentate neutru si echidistant. Toate sursele si

punctele de vedere au fost reflectate. In ambele stiri RTR Moldova a reflectat si opinia cetitenilor
tarii, prin Vox populi. Totusi, atat Vox-ul din prima stire, cat si cel din a doua a fost constituit doar
din opinii negative despre NATO.

16


http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_64975_pagev_5.html
https://www.publika.md/oficiul-de-legatura-nato-la-chisinau-a-fost-inaugurat-gottemoeller-nu-vom-avea-angajati-militari-si-nu-este-o-baza-militara_2989156.html#ixzz54cne0U80
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-08-decembrie-2017-1600_77716.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/22731/PSRM-%C8%99i-%E2%80%9EPartidul-Nostru%E2%80%9D-front-comun-contra-deschiderii-Biroului-NATO-la-Chi%C8%99in%C4%83u.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/22731/PSRM-%C8%99i-%E2%80%9EPartidul-Nostru%E2%80%9D-front-comun-contra-deschiderii-Biroului-NATO-la-Chi%C8%99in%C4%83u.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/22731/PSRM-%C8%99i-%E2%80%9EPartidul-Nostru%E2%80%9D-front-comun-contra-deschiderii-Biroului-NATO-la-Chi%C8%99in%C4%83u.htm
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=37277
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=37277
http://noi.md/md/news_id/259024
http://noi.md/md/news_id/259024
http://noi.md/md/news_id/259024
https://www.youtube.com/watch?v=rwDad8yJfDg&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=34

CONCLUZII

Mai multe institutii media monitorizate continud sa ignore normele de scriere a stirilor si reflectare a
realitdtii, difuzand sau publicand informatii incomplete, tendentioase si/sau prezentate unilateral. Au
fost identificate atat incélcari ale Codului Deontologic al Jurnalistului cat si tehnici de manipulare
informationala.

Televiziunile Accent TV si NTV Moldova au reflectat subiectele monitorizate intr-un mod
unilateral si tendentios, favorizand direct Partidul Socialistilor din Republica Moldova (PSRM). In
multe cazuri, aceste institutii media au prezentat selectiv informatia si declaratiile, nu au acordat
dreptul la replicd celor vizati in stiri, au facut uz de amestecul faptelor si opiniilor si au apelat in
cateva cazuri la tehnica dusmanului (intern sau extern).

Posturile Publika TV, Prime TV si Canal 2 transmit in mare parte acelasi continut de stiri,
favorizand Tn multe din reportaje Partidul Democrat din Republica Moldova (PDM). in stirile acestor
televiziuni au fost constatate tehnici de manipulare si incalcari ale Codului Deontologic al
Jurnalistului: etichetarea, lipsa dreptului la replicd, amestecul dintre fapte si opinii, trimiterea sau
mentionarea unor surse imposibil de verificat, tehnicile informatiei primare si a ,,tapului ispasitor”.

La Jurnal TV s-au inregistrat elemente de prezentare selectiva a faptelor, lipsa de echilibru si lipsa
dreptului la replica.

Sputnik.md a omis unele subiecte relevante de pe agenda zilei, nereflectandu-le in stiri. Ceilalti au
prezentat neutru si echidistant evenimentele monitorizate.

Problema comuna identificata in cazul majoritatii institutiilor monitorizate a fost faptul ca jurnalistii
ignora cu buna stiinta (sau inconstient) principiul acordarii dreptului la replica persoanelor vizate in
stiri Tn context negativ.

RECOMANDARI

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), in baza art. 4 din Codul Audiovizualului, ar trebui
sa se autosesizeze si sd inifieze monitorizarea posturilor TV despre al caror continut primeste
semnale ca difuzeaza informatii manipulatoare, pentru a constata abaterile de la legislatie si a aplica
sanctiuni.

Editorii posturilor TV sunt indemnati sa supravegheze continutul editorial pentru ca acesta sa
corespunda misiunii presei de a informa publicul si de a relata corect realitatea, nu dorintei cercurilor
politice de a-si promova interesele si a distruge adversarii.

17



Reporterii sunt indemnati s relateze de pe teren toate faptele relevante, echidistant si cu verificarea
informatiilor, nu selectiv si unilateral.

Consumatorilor de presa li se recomanda sa se informeze din mai multe surse media, pentru a evita
riscul de a primi o informatie eronata si manipulatoare.

18



